آثار باستانی مازندران، جاذبه‌های تاریخی در میان طبیعت سرسبز
نوشته شده توسط : hsi

معرفی آثار باستانی مازندران و مکان‌های تاریخی

آتشکده آمل

1- آتشکده آمل

یکی از معروف‌ترین آثار باستانی مازندران که در شهر آمل قرار دارد، آتشکده آمل نام دارد. قدمت تاریخی این بنا به دوران ساسانیان باز می‌گردد و یک مکان دیدنی با پیشینه ارزشمند است. این آتشکده به دلیل معماری ویژه که نمادی از معماری بناهای قرن نهم هجری را به نمایش می‌گذارد، شهرت دارد.

آتشکده آمل یکی از معروف‌ترین آثار باستانی مازندران به صورت یک برج چهارگوش ساخته شده است که در قسمت فوقانی برج، یک مخروط را مشاهده می‌کنید. اگرچه در اثر حوادث طبیعی، بخشی از قسمت بالایی برج آتشکده آمل، تخریب شده اما هنوز هم می‌توان آجرها یا کاشی‌ کاری‌های ویژه را در این قسمت مشاهده کرد.

یکی دیگر از جذابیت‌های آتشکده آمل به عنوان آثار باستانی مازندران، در واقع مقبره یکی از دانشمندان معروف ایرانی است که در داخل آتشکده قرار دارد؛ مقبره یک پزشک ایرانی با نام "شمس الدین محمد بن محمود آملی" در این آتشکده دارد. برای تماشای این آثار باستانی زیبا باید به محله پایین بازار شهر آمل حرکت کنید.

2- قلعه شاهاندشت - شهر آمل

قلعه شاهاندشت - شهر آمل

یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین آثار باستانی مازندران متعلق به  قلعه بسیار قدیمی با قدمتی حدود ۳ هزار سال است. قلعه شاهاندشت یا قلعه ملک بهمن، هم از نظر قدمت تاریخی و ارزشمند است و هم یکی از قلعه‌های بزرگ کشور ایران محسوب می‌شود. محل دقیق این قلعه تاریخی در ۶۵ کیلومتری جنوب آمل در بخش لاریجان واقع شده است.

اگر قصد دارید برای تماشای قلعه شاهاندشت بروید، باید از یک ارتفاع حدود ۲۲۰ متری بالا بروید، چرا که بر بالای تخته سنگ‌های بزرگ، بر روی یک تپه، ساخته شده است. این بنای باستانی در طول تاریخ، محل حکمرانی دولت‌های بسیاری بوده است.

برای اینکه از این قلعه زیبا دیدن کنید بهتر است از جاده روستایی شاهاندشت به سمت پارکینگ حرکت کنید و پس از حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی، به محوطه قلعه تاریخی برسید. اگر به بالا رفتن از صخره‌های سنگی علاقه دارید، حتماً تماشای این آثار باستانی مازندران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بر فراز این قلعه بایستید و منظره کوهستانی و روستاهای اطراف را تماشا کنید. تجربه‌‌ای که همانند آن را در پوسترها و عکس‌ها دیده‌اید!

3- نقش برجسته شکل شاه

نقش برجسته شکل شاه

یکی دیگر از زیباترین آثار باستانی مازندران، یک نقش برجسته شکل شاه است که در جای خود، پیشینه تاریخی ارزشمندی دارد. این نقش برجسته، نشان دهنده حرکت پادشاه و ملازمان او در یک مسیر می‌باشد که به صورت کنده‌کاری روی یک تخته سنگ وجود دارد. این نقش برجسته در تاریخ ۱۲۹۵ به دستور ناصرالدین شاه قاجار بر روی صخره سنگی حکاکی شد.

نقش برجسته شکل شاه در منطقه لاریجان شهرستان آمل قرار دارد و طول آن ۸ متر و ارتفاع آن ۴۴ متر است. این اثر تاریخی، یکی از معروف‌ترین آثار باستانی مازندران است. معمولاً افرادیکه از جاده هراز به سمت آمل حرکت می‌کنند، می‌توانند در مسیر منطقه لاریجان از این کتیبه تاریخی دیدن کنند.





:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: